آخرين مطالب

«حج» نمایشی عظیم از وحدت جامعه اسلامی است

خبرگزاری شهید توانا سرطان ۲۳, ۱۳۹۷ 21 بازدید

«حج» نمایشی عظیم از وحدت جامعه اسلامی است و هر مسلمانی موظف است با رها شدن از همه قید و بندها و پیوندهای زندگی و پرهیز از همه روزمرگی‌ها در این نمایش عظیم شرکت کند. حج یکی از برنامه‌های مهم، ارزشمند و متعالی اسلام است و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا»؛ هرکس استطاعت دارد، واجب است که حج خانه خدا را به جا آورد.
خداوند در قالب حج، به ما یاد می‌دهد که چگونه رفتار کنیم.
رفتارهای مختلف را به ما نشان می‌دهد؛ در موردِ ظواهر اعمال حج، از احرام گرفته تا طواف و سعی و وقوف و رمی جمرات و قربانی، آن چیزی که اهمیت دارد روح این صحنه‌‌هاست.

عرفات:
حج از عرفات آغاز می گردد، حج از رحمت خداوند متعال آغاز میشود .
( الحج العرفه)

خدا در حج به ما یاد می‌دهد که ای انسان! از خانه و زندگی خود بیرون بیا، از هر محله و هر کشوری هستی، از موقعیت اجتماعی و مالی و خانوادگی و از پُست و مقام و زن و بچه و … بیرون بیا و برو آنجا؛ به آن حوالی که رسیدی لباس خود را عوض کن، لباسی سفید بپوش (لباس احرام)؛ یک لباس غیرِ معمول، با رفتاری غیرِ معمول؛ که اینها همگی نشان از عبودیت است. قبل از شروع مراسم حج، در جوارِ خانه خدا مدام نگاه می‌کنیم، قبله نماد وجه ‌الله است! وقتی مراسم آغاز می‌‌شود؛ مردم به صحرای عرفات می‌روند، به آنها گفته می‌شود:حج از اینجا (از صحرای عرفات)الحج العرفه، شروع کنید، مناجات کنید؛ آنجا کوهی است به نام جبل‌الرحمه؛ وسط یک میدانگاه.
«جَبل الرَّحمه»؛ نمادِ رحمت خداوند است.
مراسم حج از صحرای عرفات آغاز می‌شود، ابتدا، انسان درون آن فضا، همراه می‌شود،
عرفات جای پاک شدن از رذایل است؛ انسان‌ها باید در آنجا از رذایل پاک شوند تا بتوانند سراغ قسمت‌های دیگر بروند. در وسط صحرای عرفات، جبل الرحمه، جلب توجه می‌کند.
خداوند کوهی از رحمت در عرفات قرار می‌دهد،رحمت پروردگار لایتناهی است، فکر نکنیم که رها شده‌­ایم، فکر نکنیم که آن صحنه‌ها همه‌اش عذاب است! ما گرداگرد کوهی از رحمت قرار داریم؛ در این شرایط، از رحمت خدا مأیوس نشویم.

حجرالاسود یمین الله؛‌ نمادِ پیمان انسان در عالم ذر با خدا..
بله، همین طور است، خدا از ما پیمان گرفته که وقتی به دنیا که می‌آییم برای برای خدا زندگی کنیم، نشانِ آن پیمان، حجرالاسود است؛ حجرالاسود کنار خانه کعبه و نشانی از پیمان ما در عالم ذر است.
در صحرای عرفات نیاز هست که تفکر و توبه کنیم و خود را از افکار غیرخدایی تزکیه کنیم. فرموده شده در روز عرفه، مطمئن باشید گناهانتان پاک شده است.
اگر کسی شک کند که روز عرفه گناهانش بخشیده شده یا نه؟! خود این شک، گناه است؛ انسان حتی شک هم نباید بکند. بعد از اینکه از دنیا درآمدیم، قدم اول تزکیه است، توبه و معرفت است. سپس حاجی‌ها از حوالی غروب، به سمت صحرای دوم یعنی صحرای مشعر، حرکت می‌کنند.

مَشعر؛ نماد یوم‌الله (مطلع الفجر)

حاجیان تا صبح در مشعر به سر می‌برند و منتظر می‌شوند بعد از طلوع آفتاب، به سمت صحرای حرکت کنند.
مِنا؛ نماد ورود به صحنه کارزار با شیطان
رمی‌جمرات در منا که نمادِ ورود به صحنه کارزار با شیطان است.
حاجی باید وارد کارزار شود و با شیطان بجنگند. الان، این نماد، خیلی ساده شده است؛ سنگ بزنید! به صورت نماد هست تا همه بتوانند انجام دهند. حجاج سه روز آنجا می‌ماند و هر سه روز باید سنگ بزند؛ به سه نماد شیطان؛ این ماجرا یک نماد است که یعنی باید جنگید.
چرا سه روز؟ این طولانی بودن مدت نمادِ این است که جنگ‌های زمان می‌بَرد. ای انسان! باید به میدان بروی و با مظاهر ابلیس، بجنگی؛ تا وقتی که ابلیس و نماد و مظاهر ابلیسی وجود دارد نمی توانی آرام بگیری

حاجی، اول باید با نمادها و مظاهر ابلیس بجنگد. آنها را پس بزند و وقتی که تمام شد، به سمت کعبه برود؛ این بیابان‌ها در جوار مکه است، سپس به مکه می‌رود و بقیه اعمال را آنجا به جا می‌آورد.

سعی بین صفا و مروه یعنی به خاطر الله حرکت کردن

شاید برخی از ساده اندیشان بگویند که هاجر( رض) چند هزار سال قبل برای جست‌وجوی آب برای فرزندش چندین مرتبه بین این دو کوه دویده است، چرا ما باید این کار را تکرار کنیم؟ در پاسخ می‌­توان به این موضوع اشاره کرد که هاجر(رض) تنها برای تشنگی فرزندش تلاش نکرد، بلکه او برای نصرت فرزند تلاش می­‌کرد و این موضوع به ما می‌­آموزد که تو نیز برای نصرت فرزندان اسلام زمانه خود،خود را به سختی بیانداز و هر کاری از دست برمی‌­آید انجام بده.
سعی بین صفا و مروه یعنی حرکت کردن، حتی اگر شده مسافت بین دو کوه را چند بار برو، خسته نشو، حتی قسمتی را به حالت نیمه ‌دویدن (هروله) بدو؛ به جست‌وجوی آب حرکت کن؛ آب نماد چیست؟ آب نماد علم و معرفت است؛ آب را جست‌وجو کن حتی در مسافت‌های طولانی به جست‌وجوی آب باش و این رفتار نمادین را انجام بده. در زندگی نیز همیشه اینطور باش، دنبال معرفت و قربِ پروردگارت باش؛ نه اینکه برویم دو کوه پیدا کنیم و بین آنها، بدویم؛ نه! بین این دو کوهِ مشخص که قرار داده شده است، رفتار نمادینِ «جست‌وجوی آب» را انجام بدهیم.
طواف :
بله، ما می‌رویم دور خانه کعبه، هفت بار طواف می‌کنیم، بعد سعی بین صفا و مروه؛ دوباره می‌رویم و هفت دورِ دیگر طواف می‌کنیم؛ یعنی اول برویم حلقه گم شده خود را در یابیم پروانه‌وار دور آن چرخیدن را یاد بگیریم، سپس برویم معرفت کسب کنیم؛ دوباره بیاییم و دور آن، پروانه‌وار بچرخیم. یعنی هفت دورِ دوم؛ و به لحاظ اینکه باید معرفت داشته باشیم، قاعدتاً با هفت دور اول متفاوت است. این نوع حج و به این صورت، درس زندگی می‌شود.
به تعبیری حاجی یعنی سرباز در این دنیا این رفتار نمادین را انجام می‌دهند تا در حالت آمادگی داشته باشد، این رفتار نمادین را به صورت واقعی انجام دهند که آمادگی در راه خدا است به حج بنگریم، قسمت به قسمت مناسک حج معنا پیدا می‌کند؛ ولی اگر از این منظر نگاه نکنیم، باید برای هر جزء، به سختی معنایی بسازیم و نهایتاً قسمت‌های مختلف را هم نمی‌توان کنار یکدیگر گذاشت، چون ارتباطی با هم پیدا نمی‌کنند.
حج برای تمام انسان­‌های حقیقت‌جو و خدا طلب است.

بقلم: عبدالروف توانا

پاسخی بگذارید »

*

code